Veelgestelde vragen

Klik in het overzicht hieronder op het onderwerp waar u meer informatie over wilt krijgen. Staat uw vraag hier niet tussen, neem dan contact op met onze klantenservice (043) 32 84 300 of servatiusservatiusnl

Op zoek naar een woning

Ik huur bij Servatius

  • Kan ik mijn woning ruilen?

    Ja, dat kan. Gaat het om een sociale huurwoning, dan kunt u zich wenden tot het Woningburo Maastricht. Gaat het om een huurwoning in de vrije sector, dan kunt u aankloppen bij uw sociaal beheerder bij Servatius. Kijk hier voor mee info. 

  • Hoe en wanneer zeg ik mijn huur op?

    Dat kan iedere dag van de maand, maar niet in het weekend of op een feestdag. De opzegging moet schriftelijk gebeuren. Er geldt een opzegtermijn van één maand.

  • Ik heb een reparatieverzoek.

    Uw reparatieverzoek kunt u digitaal doorgeven of bellen met (043) 328 45 45. Kleine klusjes doet de huurder zelf. Sommige klussen zijn gratis als u een Abonnement Huurdersonderhoud heeft.

Huur(toeslag)

  • Hoeveel gaat mijn huur dit jaar omhoog?

    De huurverhoging verschilt per jaar en per woningtype. U krijgt hiervan voor 1 mei persoonlijk schriftelijk bericht. 

  • Hoe vraag ik huurtoeslag aan?

    Huurtoeslag kunt u zelf aanvragen bij de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst via www.toeslagen.nl

  • Hoe lang duurt het voor ik de huurtoeslag ontvang?

    De afdeling Toeslagen van de Belastingdienst neemt uw aanvraag in behandeling. Er wordt bepaald of en op hoeveel toeslag u recht heeft. De afhandeling duurt ongeveer twee maanden. U betaalt die maanden de volledige huurprijs. De toeslag ontvangt u met terugwerkende kracht op uw eigen rekening.

  • Ik heb een betalingsherinnering gekregen.

    De huur moet vóór de eerste van de maand binnen zijn. Betaalt u niet, dan heeft u een huurachterstand. In dat geval, krijgt u van ons een betalingsherinnering. Betaalt u dan nog niet, dan sturen wij een aanmaning. Het is belangrijk dat u snel op onze brieven reageert. Dan kunnen wij een regeling met u treffen om die achterstand op te heffen. Informatie krijgt u via de medewerker huurincasso.

Afrekening

  • Wat is de afrekening levering en diensten?

    Woont u in een appartement of flat? Dan worden er gezamenlijke kosten gemaakt voor schoonmaak, verlichting, groenonderhoud en verwarming van de algemene ruimten. Een voorschot voor deze kosten is inbegrepen in de huurprijs: de zogenaamde servicekosten. Een keer per jaar worden de kosten verrekend met de betaalde voorschotten. Die verrekening heet afrekening levering en diensten. 

  • Wat is de afrekening warmtemeter?

    Voor het verwarmen van uw appartement betaalt u bij de huur een voorschot. Een keer per jaar worden de kosten verrekend met de betaalde voorschotten. Dan ontvangt u van ons de afrekening warmtemeter.

  • De meterstanden zijn opgenomen. Wanneer krijg ik de afrekening warmtemeter?

    Nadat de meterstanden van uw warmtemeter zijn opgenomen of uitgelezen wordt de afrekening gemaakt. Eén keer per jaar of in ieder geval maximaal achttien maanden na afloop van de huurperiode worden de daadwerkelijke kosten afgerekend.