Verhuizen

Opzeggen van de huur

Als je gaat verhuizen, dan zeg je de huur altijd schriftelijk op door middel van het formulier huuropzegging. Dit formulier is te vinden op onze website. Als wij jouw huuropzegging binnen hebben, dan sturen wij een bevestiging hiervan. Je kunt je huur elke willekeurige dag in de maand opzeggen, maar niet in een weekend of op een feestdag. Je hebt wel altijd een maand opzegtermijn.

Eindopname

In de huurbevestigingsbrief staat ook de datum en tijdstip voor de eindopname. Tijdens de eindopname loopt een medewerker van Servatius met jou door de lege woning en controleert of de woning volgens de checklist (zie hieronder) wordt achtergelaten. Ook worden de meterstanden genoteerd. Indien de nieuwe huurder bekend is, is hij of zij bij de eindopname aanwezig. Het is noodzakelijk dat ook jij persoonlijk aanwezig bent bij de eindopname. De eventuele overname van zaken tussen jou en de nieuwe huurder wordt dan geregeld. Bij de eindopname lever je de sleutels in.

Let op: het is niet toegestaan de sleutels zelf aan de nieuwe huurder te verstrekken!

Nieuwe huurder

Wij zoeken een nieuwe huurder. Indien de nieuwe huurder bekend is, kun je met hem of haar bespreken wat je eventueel in de woning wilt achterlaten voor overname. De over te nemen zaken dien je zelf met de nieuwe huurder te regelen en vast te leggen op een overname-overeenkomst. Tijdens de eindopname overhandig je deze overname-overeenkomst aan de opzichter. De overeenkomst is iets tussen jou en de nieuwe huurder en dient voor akkoord ondertekend te zijn door jullie beiden.

Eindafrekening

Binnen zes weken na het beëindigen van de huurovereenkomst, ontvang je van ons de eindafrekening met betrekking tot je huurcontract. Eventuele tegoeden en openstaande bedragen worden dan verrekend. De volledige eindafrekening, van bijvoorbeeld servicekosten, ontvang je in het daaropvolgende jaar. Geef daarom in ieder geval altijd je nieuwe adres door, zodat wij je ook na je verhuizing kunnen bereiken.

Woonruimte overdragen/ optie nemen?

Het is in sommige gevallen mogelijk iemand voor te dragen voor je woonruimte indien jij eruit weggaat.

  • Ga naar het formulier huuropzegging.
  • Vul bij je huuropzegging onder de kop 'opmerkingen' de achternaam, het geslacht en de geboortedatum in (en eventueel het inschrijfnummer van Maastricht Housing) van degene die jouw woonruimte wil overnemen en vul daarnaast ook alle andere gegevens in.
  • De overdracht/optie wordt pas in behandeling genomen wanneer de huuropzegging is ontvangen!

De woonconsulent controleert de gegevens en voorwaarden waaraan deze persoon dient te voldoen. De definitieve toewijzing zal ook door de betreffende woonconsulent worden afgewogen. Zowel jij als de voorgedragen persoon ontvangen een email met verdere toelichting en/of instructies.

Het is aan Servatius voorbehouden zelf te bepalen of een voordracht wordt goedgekeurd of afgekeurd. In tijden van leegstand zal er bijvoorbeeld coulant worden omgegaan met de minimale inschrijftijden.

Voorwaarden

Op het moment van de ingangsdatum moet de optant 6, 12 of 24 maanden (afhankelijk van de postcodes en type woonruimte):

  • actief lid zijn van Maastricht Housing
  • student/Master of aio zijn aan Universiteit Maastricht, Hogeschool Zuyd of de Jan van Eyck Academy
  • Conservatorium studenten zijn hiervan uitgesloten! Zij kunnen altijd een optie nemen op een woonruimte die alleen bestemd is voor conservatoriumstudenten.

Indien er gelijktijdig meerdere kandidaten/optanten zijn voor dezelfde woonruimte zal de woonconsulent hiermee rekening houden en voorrang geven aan de optant met de langste inschrijftijd. Dit geldt ook voor de conservatorium-units.

PostcodesType: kamers (minimaal)Type: studio/appartementen (minimaal)

6211 en 6221

alle andere postcodes

12 maanden

6 maanden

24 maanden

12 maanden

 

Tips bij het verhuizen

  • Vergeet niet je adreswijziging door te geven aan de gemeente. Vul het formulier ‘aangifte verhuizing/vertrek’ in en geef het af bij de afdeling Burgerzaken van de Gemeente Maastricht.
  • Adreswijzigingen kun je op een handige manier regelen via het postkantoor. Hier kun je ook een formulier invullen waarmee je post nog enige tijd wordt nagestuurd naar je nieuwe adres.

Checklist: wat te doen voordat je de woning verlaat

Het is in je eigen belang om je woning volgens de checklist achter te laten. Als je de genoemde werkzaamheden niet zelf uitvoert, zijn wij genoodzaakt dit te doen voor jouw rekening. De kosten die dit met zich meebrengt, worden met eventuele andere kosten of tegoeden verrekend.

  • laat verfwerk en behang, sanitair, hang- en sluitwerk, tegelwerk en glaswerk in goede staat achter;
  • verwijder spijkers, schroeven, haakjes, pluggen en andere wandbekleding uit kozijnen, vloeren, wanden en plafonds en dicht de door u aangebrachte boorgaatjes vakkundig en netjes af;
  • verwijder eveneens gordijnrails, waslijnen, rekken en verder alles wat niet tot de woning behoort, tenzij de nieuwe huurder dit overneemt.
  • verwijder vloerbedekking, vloerzeil, vloertegels op alle vloeren, tenzij de nieuwe huurder dit overneemt. Zorg dat vloeren gereinigd zijn van lijm- en stofferingsresten en repareer de vloer indien nodig;
  • verwijder alle niet volgens de voorschriften bijgemaakte lichtpunten, stopcontacten, schakelaars e.d. en zorg dat de aanwezige stopcontacten en lichtschakelaars in goede staat verkeren;
  • laat de kamer/woning compleet en schoon achter, dit geldt ook voor het (algemene) toilet en de (algemene) badkamer in de studio of studentenkamer;
  • laat de bijbehorende berging en algemene ruimten schoon en leeg achter.